کیفیت تصویر سیستم های امنیتی و نظارتی

۱۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

کیفیت تصویر سیستم های امنیتی و نظارتی

دوربین مداربسته یکی از وسایل امنیتی است که امروزه در اماکن عمومی و منازل مردم استفاده می شود. استفاده از نظارت تصویری به شما کمک می کند تا به راحتی بر فعالیت هایی که در اطراف منطقه مورد نظر انجام می شود نظارت داشته باشید و در مواقعی که فعالیت هایی مانند سرقت، ورود و خروج افراد ناشناس و مشکوک انجام می شود و زمان ورود و خروج افراد را ردیابی کنید، نقد فیلم را بررسی کنید. صدها مورد دیگر چه اشکالی دارد، ممکن است شواهد و مدارکی داشته باشید که برایتان مفید باشد.با پیشرفت تکنولوژی، قابلیت ذخیره همزمان تصاویر از چندین دوربین مداربسته و قابلیت انتقال تصاویر، امنیت مبتنی بر تشخیص حرکت، تشخیص چهره و ... نیز به سیستم های نظارت تصویری اضافه شده است. این دستگاه ها بر اساس تکنولوژی، ظاهر، نوع اپتیک مورد استفاده، کیفیت تصویر و ... به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این میان دوربینهای مداربسته بر اساس مگاپیکسل و کیفیت تصویر به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. کیفیت تصویر سیستم نظارت تصویری به دو عامل بستگی دارد. اولی خود دوربین مداربسته و دیگری دستگاه DVR یا NVR مورد استفاده در سیستم است. مهم ترین نکته در کیفیت تصویر نهایی سیستم نظارت تصویری دستگاه فیلمبرداری (دستگاه DVR یا NVR) است که وظیفه پردازش تصویر را بر عهده دارد و به طور مستقیم بر روی نتایج ویدئو تاثیر می گذارد. دستگاه های DVR و NVR در 2 مگاپیکسل، 4 مگاپیکسل، 5 مگاپیکسل، N1080 یا 1.3 مگاپیکسل موجود هستند.

 

کیفیت تصویر در دستگاه های DVR و NVR به دو عامل بستگی دارد. یکی قابلیت پخش تصویر و دیگری قابلیت پخش تصویر. مثلا کیفیت دستگاه 5 مگاپیکسل در مشخصات دی وی آر نوشته شده و وقتی به تصویر در مانیتور نگاه می کنید همان کیفیت دوربین داهوا 5 مگاپیکسل را به شما می دهد اما این فقط کیفیت پخش در مانیتور است. آنچه مهم است این است که کیفیت ضبط یا پخش تصاویر دوربین مداربسته داهوا یکسان باشد. این امکان وجود دارد که همین دستگاه کیفیت پخش 5 مگاپیکسلی را با کیفیت ضبط و پخش 2 مگاپیکسلی ارائه دهد. این دستگاه ها با نام های دستگاه پخش 5 مگاپیکسلی و دستگاه ضبط 2 مگاپیکسلی شناخته می شوند.برای اینکه واقعاً وضوح یک سیستم نظارت تصویری را تعیین کنید، باید تصویر را از دستگاه استخراج کنید و در نرم افزارهایی مانند Windows Media Player یا نرم افزارهای دیگری که بخشی از تصویر و البته بخشی از تصویر را در اختیار شما قرار می دهد، پخش کنید. دستگاه تولید تصویر دیدن. اعداد این اجزای تصویر بر حسب پیکسل هستند و حاصل ضرب این اعداد کیفیت واقعی تصویر را تعیین می کند. به عنوان مثال اگر ابعاد تصویر در نرم افزار Media Player 2000 پیکسل در 3000 پیکسل باشد حاصل ضرب آنها 6000000 و کیفیت تصویر 6 مگاپیکسل نمایش داده می شود.

 

دوربین های مداربسته دو مگاپیکسلی در بازار رایج هستند. اندازه تصویر یک دوربین 2 مگاپیکسلی معمولا 1080 پیکسل در 1920 پیکسل است، محصول آن 2073600 است و 2 مگاپیکسل بودن آن را نشان می دهد. در میان برند ها دوربین مداربسته داهوا و هایک ویژن کیفیت خوبی را به نمایش میگذارند. معمولا کیفیت تصویر آنها از 2 تا 24 مگاپیکسل است اما برای مصارف معمولی دوربین داهوا 5 مگاپیکسل گزینه مناسبی برای خرید به شمار می آید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.